LeeVan писал(а):ты думаешь, что если один робот способен заменить десяток сборщиков это причина?
Уберешь десяток аблизьян с линии, приобретешь 15 значительно более высокооплачиваемых в офисе.
Цена робота + цена обслуживания + цена редизайна под робота + цена логистики для сборки роботом - это сколько ты заплатишь за роботизацию одной сборочной операции на время ресурса робота.
Именно об этом говорилось во время Q1 Earnings Call:
Rod Lache - Deutsche Bank Securities, Inc.
...
So to the extent that you're adding humans in certain automated processes, can you just help us interpret the extent to which these changes affect the economics on Model 3?
...
Elon Reeve Musk - Tesla, Inc.
...if you have a really complicated machine like the fluff bot that I was talking about earlier, in order to keep it operating you have to have a ton of maintenance engineering. So, you have, like, basically pretty expensive maintenance engineers that have to maintain the thing and fix it, like, basically 7-days a week, 24 hours a day.
The cost of the maintenance engineer may not be fully incorporated directly into gross margin, but is nonetheless a cost that far exceeds the labor cost of simply placing the fluff on the battery pack, which as I said that was unnecessary.
So, I think that actually – I do not see this having a mature, long-term impacting our costs. I actually see most likely our costs will decrease. Fully considered costs of producing the vehicles will decrease by getting rid of production stations that are really poorly suited to robotics, because of the very expensive cost of robot technicians.
LeeVan писал(а):Поэтому когда Маск напихал полный сарай роботов, он с удивлением обнаружил безлюдный цех и восточный базар из высокооплачиваемых белых воротничков в офисе, а вдогонку проблемы с выпуском продукта.
Ты реально тупишь, или прикидываешься? Неужели так сложно понять, что они намеренно пытаются использовать нестандартные решения, потому что с экстенсивным подходом они могут быть только в роли догоняющих, и, естественно, проиграют гонку тем, кто в ней участвует уже давно, имеет уже готовое производство и запас ресурсов. Поэтому для Теслы единственный шанс уйти вперед - интенсивный подход: использование новых и нестандартных технологий, и более эффективных решений.
Маск - поумнее многих. Он полностью осознает плюсы и минусы каждого подхода. Максимальную автоматизацию он пытается продвигать потому, что это единственный способ для них выйти на большие объемы производства в ограниченных площадях одного завода. Бесконечно удлиннять конвейер для того, чтобы была возможность ручной сборки многих узлов у них просто физически нет возможности. Конечно не всегда и не со всеми шагами автоматизация получается, и, естественно, они постоянно оценивают все "за" и "против", внося необходимые изменения в процесс.
Deepak Ahuja - Tesla, Inc.
Rod, we are very CapEx-efficient, overall. Let me just start from that point. And if we look at our depreciation costs on a per unit basis at steady run rate of 5,000 or so cars per week, we are in my mind well below most of our competitors – well below $2,000 per unit depreciation cost.
And then overall, clearly there is some impact, as we have indicated in the letter, from the additional labor we've added, but it's temporary. And our expectation fully is a lot of this labor will come out once we stabilize production and then figure out smart ways of automating where it makes sense.